Toyota Motor Corporation (Toyota) och Subaru Corporation (Subaru) avslöjade 6 juni att de har kommit överens om att utveckla en plattform avsedd för batteridrivna fordon i mellanklass och större passagerarfordon samt tillsammans utveckla en batteridriven.
Suv i C-segmentet som ska säljas under respektive företags varumärke. Genom att kombinera sina respektive styrkor – som den fyrhjulsdrivning Subaru utvecklat under flera år och den elektrifieringsteknologi Toyota använder tillsammans med andra företag som delar denna strävan, avser de två företagen att ta upp utmaningen att skapa attraktiva produkter med den attraktion endast eldrivna bilar kan erbjuda.
Ända sedan överenskommelsen att samarbeta 2005 har Toyota och Subaru fördjupat sitt samarbete i olika områden – inkluderat utveckling, produktion och försäljning. Ett exempel är de ansträngningar som ledde fram till säljstart av den gemensamt utvecklade bakhjulsdrivna Toyota 86 och Subaru BRZ 2012 och lanseringen av Subarus Crosstrek Plug-in-hybridi USA, vilken elektrifierades i linje med Toyotas hybrid-teknologi.
Bilindustrin är mitt i en en-gång-per-sekel djupgående transformation som startade med uppkopplade fordon, autonom och assisterad körning, bildelning samt elektrifierade drivlinor och komponenter. Såväl Subaru som Toyota förutsätts utveckla teknologierna i en högre hastighet och med bredare initiativ än någonsin. Genom att bygga vidare och fördjupa företagens starka band representerar överenskommelsen ett nytt område som särskilt fokuserar på det omedelbara behovet att svara på behovet av elektrifierade drivlinor och komponenter.
För att svara på behovet av elfordon, med hänsyn till olika länders varierande energisituation samt miljölagstiftning, infrastruktur och marknadsläget för elektriska fordon, är ett effektivt och snabbt utvecklingsarbete ett måste. För att göra fordonen marknadsmässiga kräva också batterier med hög kapacitet samt – i takt med ökningen av fordonen popularitet – en säkrad tillgång på batterier. I tillägg till detta, med utgångspunkt i olikheter hur bilar används och för att maximera räckvidden samt status på infrastruktur, kommer metoderna för att sälja också att kräva ett nytt synsätt. Detta och andra frågor medför ökade utmaningar relaterat till kostnader, tillgång och säljmetoder.
För att snabbt svara på de olika behov olika marknader har och de mångfacetterade utmaningarna anser såväl Subaru som Toyota att det att fortsätta en affärsmodell som går utanpå konventioner och korsar företagsgränser tillsammans med andra enheter som delar denna strävan. Som ett första steg i denna riktning, medan produktifieringen accelererar genom att utnyttja respektive företags styrkor och samarbeta där det är möjligt, kommer de två företagen att gemensamt utveckla en plattform – speciellt dedikerad för elektrifiering. Plattformen ska utvecklas så att den kan appliceras på ett flertal fordonstyper – inkluderat sedaner och suvar i C- och D-segmentet – samt effektivt utvecklande av deriverande fordonsmodeller.
Not från Subaru:
Som en följd av denna överenskommelse med Toyota, kommer Subaru nu att föra över sina utvecklingsresurser inom elektrifiering till det nya samarbetsprojektet. Inom detta ramverk kommer Subaru att fortsätta sina ansträngningar att skapa en attraktiv elektrifierad suv till sina kunder samtidigt som man ökar effektiviteten inom ingenjörskap, utveckling, inköp och andra områden genom detta gemensamma projekt.