Snowflake lanserar nu ett nytt telecom data cloud för telekomföretag – kallat Snowflake Data Cloud – som kombinerar Snowflakes dataplattform och lösningar med lösningar från företagets partners och branschspecifika data.
Mobila enheter och bredbandsuppkoppling är numera en självklar del av våra liv.
Och telekomsektorn utgör således en viktig motor för tillväxt, innovation och nyskapande för alla globala företag – speciellt dem i snabbt växande branscher, såsom videoströmning, Internet of Things (IoT) och mobilbetalningar.
Den pågående förskjutningen av intäkter från traditionella produkter till innovativa branschöverskridande samarbetslösningar kräver att man utvecklar telekomföretagens affärsmodeller. För att fortsätta ligga i framkant måste därför telekomföretagen göra sig av med krångliga legacy-tekniker för att kunna modernisera sina nätverk så att de ska kunna fortsätta ge värde åt sina partners, oavsett bransch.
Med Telecom Data Cloud kan Snowflake och dess partners nu hjälpa företag inom telekomsektorn att påskynda sin digitala transformation, förbättra sina kundupplevelser, effektivisera verksamheten och göra nya datatjänster lönsamma.
Genom att erbjuda lätt och samtidigt säker åtkomst till data i så gott som realtid, samt tillhandahålla maskininlärningsmodeller som gör det lättare att dela och analysera den, och utifrån denna analys sedan ta bättre beslut, ger Snowflakes Telecom Data Cloud telekomföretag möjlighet att undvika de silos som annars lätt kan uppstå inom såväl enskilda företag som över hela ekosystem.
Snowflakes Telecom Data Cloud:
- Moderniserar telekomnätverket: Snowflakes Telecom Data Cloud erbjuder en gemensam och säker plattform för konsolidering av data över flera moln, med enhetlig översyn och elastisk databehandling som stöder alla typer av lagring, programmering och användning, oavsett storlek på datamängden.
- Maximerar effektiviteten: Med en gemensam plattform för all data, kan företagets olika team inom IT, nätverkshantering, dataanalys, nätverksoperationer och produkthantering samarbeta för att förbättra sin planering, ta snabbare affärsbeslut, svara an på kundbehov snabbare, hantera nätverksresurser på ett bättre sätt, och snabbare lansera nya tjänster.
- Ökar AI- och ML-kapaciteter: Snowflake och Snowpark kan skapa maskingenererad data i så gott som realtid. Detta tack vare maskininlärnings-modeller som förutspår felaktigheter, schemalägger driftsunderhåll i förtid, och reducerar operativ tid.
- Gör applikationerna lönsamma: Telekomföretag kan nu skapa mer personliga data och personliga applikationstjänster med Snowflake Marketplace, vilket hjälper dem lansera innovativa nya tjänster som gör det möjligt för företaget att marknadsföra sig och sälja IoT-data i alla typer av branscher.
- Tillgång till ett branschledande nätverk av telekompartners: Det ger även tillgång till ett rikt ekosystem av partners och branschspecifika modeller som gör det lättare att snabbare skapa värdefulla branschlösningar.
– Nästa våg av tillväxt och innovation inom telekombranschen kommer utan tvekan att drivas av data, och den kommer att kräva samarbete mellan företag och branscher, säger Dan Öhlander, Nordenchef på Snowflake. Snowflakes Telekom Data Cloud ger telekomföretag möjlighet till detta, genom att skapa en enhetlig plattform som gör det möjligt att dela data på ett säkert sätt, och som sammankopplar företagen med ett rikt ekosystem av applikationer, data och teknikpartners.