De visade vinst redan under sitt första halvår och har vunnit flera prestigeprojekt. Uppstickaren Bluecom i Norrland må vara en udda fågel. Men de flyger stadigt och allt högre. Vd Robert Sjöholm målar den ljusa bilden.
Reportage
-
-
Dustin fortsätter att öka och ser tillbaka på ett år med flera viktiga avtal inom kärnområdet: SMB. Framåt handlar utmaningar om att skilja hajp från verklighet och utöka tjänsteerbjudandet – men med produktförsäljningen i centrum, berättar sverigechef Marcus Lindqvist.
-
Tjänster och skolor står i centrum för Caperio 2015. Och kvalitet. Det berättar vd Christer Haglund och pekar på höjdpunkten i år: att lönsamheten är tillbaka på en godkänd nivå efter ett synnerligen tufft 2013.
-
Det har tagit tid, men under 2014 har ITF sett det stora genomslaget. Det handlar om it som tjänst och boomen har gjort att de inleder genomgripande förändringar i bolaget. Bland annat har man tagit in sin första CFO.
-
Tjänstefokuserade IT-Total verkar ha haft ett omtumlande år – på ett bra sätt. Personalstyrka och omsättning har nästan fördubblats. Trenden mot att allt fler kunder väljer tjänster i stället för hårdvara driver lejonparten av tillväxten.
-
Office IT-Partner må bestå av 39 entreprenörsdrivna kontor. Men vd Mia Irborg utvecklar kedjan med fast hand och målet är givet: varje kontor ska växa som strategisk rådgivare hos sina kunder.
-
Webhallen öppnar butik efter butik efter butik. Och ser ingen motsättning i detta när man samtidigt vill driva nätförsäljningen. Få i branschen har lyckats bättre med multikanal än dem.
-
Load Solutions växer i omsättning, antal anställda och antal kontor. Motorn heter Big data. Nu handlar en stor del av arbetet om att få kunder att se möjligheterna med analys.
-
Check Points kanalkung: ”Krig kommer att starta med cyberattacker”
Publicerat av: RedaktionenPublicerat av: RedaktionenFör att lyckas inom it-säkerhet måste du lyfta blicken över brandväggarna. Nu handlar det om hotskydd och om säkerhet i datacentret. Det säger Check Points CEO Amnon Bar-Lev under en intervju med IT-Kanalen. Då passade hanb också på att ge guldstjärnor till nordiska partner som han beskrev som kunniga och med rätt fokus.
-
Hitachi Data Systems: ”Systemintegratörerna blir viktigare”
Publicerat av: RedaktionenPublicerat av: RedaktionenDet pågår en revolution hos lagringsjätten Hitachi Data Systems. Och det är en revolution som ska gynna de partner som vill jobba närmare kundernas affärer och ta större grepp om projekt. Vi träffade sverigechefen Patrick Borg och CTO Bob Plumridge för ett samtal om vart leverantören och marknaden är på väg.
-
Den 5 maj bjöd Sophos in sina partner till frukost. Vi var där och frågade vad de gillar och ogillar hos leverantören. Skarpt fokus, hög tillgänglighet och enkelhet var tre aspekter som stod ut på plussidan.
-
Nordiskt Amazon-moln växer – ny partnerorganisation på G
Publicerat av: RedaktionenPublicerat av: RedaktionenEtt tusental kunder samlades den 21 april för Amazon Web Services årliga kundträff. Det var fler än vid något tidigare tillfälle och avspeglar leverantörens utveckling. Vi träffade nye nordenchefen Darren Mowry som bland annat berättade om den nya Norden-organisation.
-
Leverantörer, återförsäljare applåderade Gandalfs speed dating-dag
Publicerat av: RedaktionenPublicerat av: RedaktionenNär Gandalf bjöd in till en dag av blixtmöten mellan leverantörer och återförsäljare var det ett hyggligt nytt grepp i den svenska it-kanalen. Och att döma av reaktionerna på plats var det synnerligen lyckat.
-
När Samsung ritar kartan för de kommande åren är målet entydigt: ett starkt fäste på företagsmarknaden. Medlen heter sakernas internet, mobilitet och tjänsteleveranser. Vi träffade kvinnan som leder förändringen i Norden, Annika Roupé.
-
Avaya-chefens 5 tips för högre SDN-försäljning
Publicerat av: RedaktionenPublicerat av: RedaktionenSDN är ett begrepp som svävar över hela branschen och konceptet lovar att hantera de nätverksrelaterade utmaningar som digitaliseringen medför. Men hur säljer man det? Här delar Avayas sverigechef Tomas Wangdell med sig av några tips som han hävdar borde underlätta resan mot fler SDN-affärer.
-
Hon avslöjar hemligheten bakom Office IT-Partners framgångar
Publicerat av: RedaktionenPublicerat av: RedaktionenOffice IT-Partner lyser allt starkare på partnerhimlen. Under det senaste året har de kammat hem flera utmärkelser från leverantörer. Hårt arbete med utveckling av ledarskapet i kedjan är en av hemligheterna, enligt vd Mia Irborg.
-
Han kör 8 000 mil om året i sitt värv att försöka övertyga kunder om vikten av att skydda sina it-system. Med Check Points produkter. Möt Magnus Sköld, expert på förebyggande skydd hos leverantören.
-
Red Hats molnchef om skiftet: ”Utmaningen ligger i hastigheten”
Publicerat av: RedaktionenPublicerat av: Redaktionen9 av 10 företag siktar på hybridmoln inom två år, enligt IDC. Red Hats molnchef tänker göra allt för att de ska få en så stor bit av den kakan (och relaterade kakor) som möjligt. Utmaningen idag handlar om att förklara värdet i ny teknologi som utvecklas i högt tempo.
-
Så sålde Atea 1 000 Surface-plattor till Vara-skolor
Publicerat av: RedaktionenPublicerat av: RedaktionenFrån början fanns inte Microsofts Surface-plattor med som ett alternativ när Vara skulle välja enheter till sina skolor. Men när förstudierna var klara återstod de som det enda rimliga alternativet. Vi frågade leverantören Atea hur det gick till.
-
Arcservs löfte till kanalen: vi ska dubbla försäljningen
Publicerat av: RedaktionenPublicerat av: RedaktionenGiovanni Goduti på Arcserv beskriver bolaget som en 25-årig startup, efter avknoppningen från CA Technologies för ett halvår sedan. Den nyvunna energin ska ge leverantören en rejäl skjuts på den svenska marknaden.
-
Det går bra för Also. Under fyra år har de visat bättre resultat än förväntat. 2014 ökade både omsättning och vinst. Sverige-chefen Eva Forsgren är påtagligt nöjd och mitt uppe i en utökning av personalstyrkan.
-
De växer på lönsamhetstörstande återförsäljare
Publicerat av: RedaktionenPublicerat av: RedaktionenLogicnow är doldisen som går som en raket. Tillväxten förra året låg på nästan 70 procent. Återförsäljare som jagar lönsamhet och letar sig bort från produktsäljet står för en stor del av drivkraften.
-
Här samlas 3000 av dina kunder under två dagar
Publicerat av: RedaktionenPublicerat av: RedaktionenIdag och imorgon går IT Solutions Expo i Göteborg. Mässan presenteras som en mötesplats för beslutsfattare i verksamheter hos företag och den stora frågan som hänger över de närmare 100 montrarna och 3 000 besökarna är hur företag ska utnyttja tekniken för att nå större framgång.
-
Kanalhjälte: Apples favorit ökar på service och företag
Publicerat av: RedaktionenPublicerat av: RedaktionenMacforum har fyra butiker. En av dem byggdes nyligen om till världens första och Europas enda APR 2.5-butik, vilket har givit återförsäljaren råg i ryggen och mer affärer.
-
Acronis utmanar ledaren – kanalsatsar under 2015
Publicerat av: RedaktionenPublicerat av: RedaktionenAcronis eldar på i kanalen under 2015 med nytt partnerprogram och en ambition att ta marknadsandelar från ledaren inom virtuell säkerhetskopiering. IT-Kanalen träffade nordiska kanalchefen för ett samtal om tätare partnersamarbeten och vikten av att vara snabbrörlig.
-
Så driver VMware tillväxt – ”De ger större affärer idag”
Publicerat av: RedaktionenPublicerat av: RedaktionenFinns det en leverantör som ensamt kan illustrera utvecklingen i datahallarna de senaste åren är det VMware. Efter att ha introducerat servervirtualisering driver de nu i hög fart mot det automatiserade datacentret. Men det ställer högre krav på partnerledet.
-
Scypho är namnet på en svensk uppstickare inom home automation som siktar på genomslag på massmarknaden nästa år. Men de kommer att behöva din hjälp för att lyckas.
-
Bildspel: Fet inspiration på Cygate D.IT (typ Cygatedagen)
Publicerat av: RedaktionenPublicerat av: RedaktionenIdag hade 400 av Cygates kunder tagit sig till Münchenbryggeriet för att vara med på det som tidigare kallats Cygate-dagarna men som i år fått benämningen D.IT och förslagsvis utläses Diskussion, inspiration och teknik.
-
Digital Inn-doktorn har vuxit upp – ska hjälpa företag växa med innovation
Publicerat av: RedaktionenPublicerat av: RedaktionenSvårt att hänga med i digitaliseringen? Det vill Digital Inns förre vd Magnus Penker med kollegor hjälpa dig med, i nya bolaget Innovation 360 Group. ”Äntligen har jag kommit på vad jag vill göra när jag blir stor”, säger han.
-
Dustin tog hem den största HP-myran av dem alla under galan igår kväll på Münchenbryggeriet i Stockholm: Årets partner. Totalt fick 8 partner dela på de tio myrorna.
-
Det var storartat kalas på Münchenbryggeriet i Stockholm igår när HP höll sin årliga Guldmyre-gala, som avslutning på den likaså storartade partnerdagen, HP Partner Summit.
-
Kanalhjälte: Hårdvara driver Infront IT-partners kraftiga ökning
Publicerat av: RedaktionenPublicerat av: RedaktionenInfront IT-partner växer fort och de gör det med hårdvara som motorn. Det säger vd Fredrik Pürkner, men lyfter samtidigt fram den största händelsen under det gångna året: lanseringen av en tjänst för säkerhetskopiering.
-
Kanalhjälte: Hybrid it och vassare medarbetare drar Atea-tåget
Publicerat av: RedaktionenPublicerat av: RedaktionenMed en omsättning på nästan nio miljarder är Atea inget annat än en gigant. Men man anstränger sig för att vara både lokal och flexibel – och kunnig. Som för många andra står tjänster och hybrida it-lösningar i centrum, berättar sverigechefen Carl-Johan Hultenheim.
-
Så vill Salesforce skapa högre lönsamhet för sina partner
Publicerat av: RedaktionenPublicerat av: RedaktionenSalesforce är stora. Riktigt stora. Men de har en utmaning: att vidga bilden av dem som crm-leverantör. Därför har de sjösatt en omfattande satsning som ska locka fler partner och fler utvecklare.
-
Avaya ska fördubbla omsättningen i SMB-segmentet på två år och stärker nu stödet till partnernätverket. Vi fick ett samtal med sverigechefen Tomas Wangdell om utmaningarna för en Avaya-partner och hur vägarna framåt ser ut för dem.
-
Hon vet hur man sätter upp ett trådlöst nätverk. Hon vet hur man bygger partnerkanal och mår bra av lagarbete och välfungerande teknik. Möt Annika Broberg som byggt Meru Networks plattform i Norden.
-
Detaljister lever inte upp till konsumenternas förväntningar kring logistik, enligt en undersökning. Företagen behöver trimma såväl processer som it-stöd. Det är goda nyheter för dig som levererar retail-it. JDA Softwares Johan Reventberg pekar på flera områden där behoven är särskilt stora.
-
Det är unga, hungriga och har glöd i blicken. Men de har svårt att komma in i branschen. Magnus Pihl på Lanteam välkomnar de nyutbildade – eller inte ens färdigutbildade. Det ger bolaget styrka och bidrar till att bota ankdammssjukan i branschen.
-
HP har startat ett omfattande program för att få in yngre medarbetare i sin EMEA-organisation. De rekryteras i respektive land och skolas in tillsammans i Barcelona, berättar kanalchef Fredrick Ericsson.
-
Argumentet mot mobilitet är inte ovanligt: det är osäkert! Din roll är naturligtvis att förklara att det inte stämmer – under förutsättning att man vidtar rimliga mått och steg. Säkerhetsgurun Per Hellqvist guidar.
-
”Människans beteende borde styra strategiarbete mer”
Publicerat av: RedaktionenPublicerat av: RedaktionenI sin bok om strategi och förändring utgår Pontus Wadström från mänskligt beteende när han målar bilden av hur en organisation bör arbeta framgångsrikt. ”Det här är den första boken som kopplar ihop det strategiska praktiska arbetet med förändring och innovation”, säger han.
-
Mia Irborg enade entreprenörerna – byggde starkare kedja
Publicerat av: RedaktionenPublicerat av: RedaktionenHon enade lokalkontoren i Office IT-Partner-kedjan mot alla odds. Fick dem att lyfta sig, jobba tillsammans och göra ett större avtryck på marknaden. Möt kedjans vd Mia Irborg, kvinnan som inte accepterar ett grundlöst nej och alltid vill framåt.
-
Det blir knappast enklare, eller hur? Nu räcker det inte att skapa tjänster och system som användarna begriper och hittar i. Nu måste du se till att de dessutom blir njutbara och lustfyllda att använda. Magnus Dahlhjelm på Avanade välkomnar oss till UX-eran.
-
Redpill Linpro har sett hur öppen källkod har mognat och hur kunder idag ofta föredrar sådana lösningar. Högre utvecklingshastighet och lägre kostnader är argument som ger dem affärer.
-
Zimbra ska trippla omsättningen – med din hjälp
Publicerat av: RedaktionenPublicerat av: RedaktionenZimbra är bolaget som utmanar Office 365 med en lösning byggd på öppen källkod. Målet är att med hjälp av kanalen tredubbla försäljningen i Norden under de närmaste två åren, berättar marknadsdirektören Olivier Thierry.
-
Kostnader, säkerhet och flexibilitet. Det är nyckelorden bakom framgångarna för lösningar baserade på öppen källkod. Och de är dina viktigaste säljargument när du kommer ut till kunden.
-
Han har byggt en distributör. Nu ska han bygga en till. Möt Michael Enlund som går mot strömmen och tror på god lönsamhet inom distribution.
-
”De hjälper oss att flytta innovation in till kunden”
Publicerat av: RedaktionenPublicerat av: RedaktionenFerrologic, med försäljningschef Carl Tivelius, är Software AG:s största partner i Sverige och mycket tyder på att de knyter ännu starkare band framöver. Anledningen är leverantörens breddning på marknaden där man hoppas nå lite de lite mindre bolagen i SMB-segmentet.
-
Software AG siktar in sig på kanalen och lanserar en rad nyheter som ska göra dem mer attraktiva för partner – nya såväl som befintliga. Ett av målen är att nå SMB-marknaden, berättar kanalchef Richard Bounds
-
”Viktigt hålla i den traditionella affären också”
Publicerat av: RedaktionenPublicerat av: RedaktionenCygate, IT-Total och EMC i ett samtal om Den Stora Förvandlingen i kanalen – mot it som tjänst. Det går fort och får genomgripande konsekvenser för alla parter, konstaterar de. Men det finns också en traditionell affär att ta hand om.
-
Magnus Kroon på Svensk Handel ser bilden allt klarare: konsumenter lägger allt mer av sina pengar på tjänster. Och det gäller inte bara sådana tjänster som resor och restaurangbesök, utan även tjänster som levereras i butiker.
-
Här en blixtblogg från Telia M2M Symposium. Henrik Rådmark är där under förmiddagen och lyssnar, pratar med besökare – och skriver.
-
CGI apropå IoT: ”Vi måste anställa folk med filosofisk bakgrund”
Publicerat av: RedaktionenPublicerat av: RedaktionenJonas Linders, lösningsområdesansvarig på CGI, lyfter en av de svåraste frågorna kring IoT, människors integritet. Det är en i många avseenden ny fråga för kanalaktörer och kanske är det nödvändigt att knyta till sig medarbetare med en lite annorlunda bakgrund.
-
IoT kräver ett nytt sätt att jobba. Det behövs täta samarbeten mellan en stor mängd aktörer för att driva affärer. Teliasonera driver ett ekosystem sedan fyra år, bland annat för att få igång och utveckla marknaden. Hans Dahlberg är chef för Global M2M Services som driver IoT-satsningen.
-
Sakernas internet skapar nya kanalutmaningar. Det handlar om nya sätt att se på tekniken, nya sätt att arbeta. Vi ringde upp kanalstrategigurun Milos Herman för att få branschens bästa tips på hur man ska förhålla sig till detta nya.
-
Glöm killer apps och smarta säljtrick. Ska du nå framgång måste du hitta din plats i utvecklingen mot sakernas internet, Internet of things, området som sägs omsätta hundratals miljarder inom bara några år. Vi ger dig den stora bilden.
-
Lägg krutet på att skapa rejäla kundrelationer för säljet. Då vinner du affärerna. Pelle Mårtensson vet hur man gör. ”Det handlar bland annat om ditt eget kroppsspråk och hur du uttrycker dig”.
-
5 frågor till Mats Oretorp, sverigechef på EMC
Publicerat av: RedaktionenPublicerat av: RedaktionenUnder EMC:s kundevent EMC Forum i början av november träffade vi Sverige-chefen Mats Oretorp i en husbil ovanför Riddarfjärden. Här ett utdrag ur samtalet som handlade om hans tolkning av temat för evenemanget: Redefine.
-
Huawei efterlyser bredare partner med tjänster i portföljen
Publicerat av: RedaktionenPublicerat av: RedaktionenHuawei jobbar stenhårt på att öka synligheten på den nordiska marknaden och i kanalen. Vi träffade CTO WK Leung när han besökte Stockholm för ett samtal om kanalutmaningarna ur ett Huawei-perspektiv.
-
Lanteam: ”Kanalen måste jobba hårdare för att föryngra branschen”
Publicerat av: RedaktionenPublicerat av: RedaktionenMagnus Pihl på Lanteam efterlyser fler aktörer som bidrar till att föryngra branschen. Han går före med gott exempel genom att erbjuda praktikplatser åt gymnasieelever.
-
När Microsoft lanserade ett program för att stärka medarbetarnas hälsa handlade det inte bara om fysisk träning. Man inriktade sig också på mental återhämtning, bland annat mindfulness. Det skulle bli ett av de mest populära inslagen.
-
EMC-chefen Mats Oretorp: ”Vi måste göra våld på oss själva”
Publicerat av: RedaktionenPublicerat av: RedaktionenHan var med och startade ett framgångsrikt dotcom-bolag. Han ledde Dell Sverige under deras inträde i kanalen. Nyligen hjälpte han nordens största träningskedja att ta steget ut från gymlokalerna. Nå, EMC:s sverigechef Mats Oretorp har förstås gjort mycket mer. Möt honom här.
-
Provisioner till säljarna är på väg ut, eftersom det inte funkar särskilt bra när det handlar om den typ av komplex försäljning de flesta av oss bedriver idag. Men hur får man då motiverade, högpresterande säljare? Vi träffade en säljguru hos Prosales för att få svar.
-
Hur får man motiverade, högpresterande säljare? Vi träffade säljgurun Henrik Larsson-Broman hos Prosales för att få svar.
-
Distributören Network Innovation bjöd på kalas och minimässa i Atlas Copcos gruva i Stockholm igår. 3D-skrivare hade huvudrollen, men många andra fick också en stund i rampljuset.
-
Gandalfs vd: ”Växande lokaltillverkning gynnar oss”
Publicerat av: RedaktionenPublicerat av: RedaktionenÅrets upplaga av Gandalf Datas roadshow i slutet av september var speciell. Distributören passade nämligen på att fira 30 år i branschen och stämningen var som sig bör hög. Kanske hade det också att göra med att vd David Nicander ser en ljusning på marknaden.
-
Mobilitet väller in med kraften hos en tsunami. Ändå finns utmaningar i försäljningen, berättar Citrix-partnern AceIQs vd. För att möta dem måste du våga lyfta frågan till ledningsgruppen och beslutsfattarna i verksamheten.
-
Arrow ECS fortsätter traditionen med två seminariedagar under tidig höst, som förvärvade Computerlinks skapade. I år var det fler deltagare än tidigare och dagarna präglades av framtidstro och lösningar.
-
Cisco: ”Alla våra partner är nöjda med lönsamheten”
Publicerat av: RedaktionenPublicerat av: RedaktionenCiscos partnerchef i EMEA kan knappast beskyllas för att vara blygsam. I ett samtal under Canalys Channels Forum hävdade han att leverantörens partner blir allt lönsammare och allt fler till antalet.
-
Qbranch: ”Vi vill ha mer stöd kring storytelling”
Publicerat av: RedaktionenPublicerat av: RedaktionenMICROSOFT PARTNERDAY 2014 / Fredrik Berglund på Qbranch om deras syn på förändringen som Microsoft gör, och på förändringen som hela it-branschen med kunder genomgår.
-
B3IT: ”De har en utmaning på den mobila sidan”
Publicerat av: RedaktionenPublicerat av: RedaktionenMICROSOFT PARTNERDAY 2014 / Anders Dudley på B3IT Connexions om Microsofts sätt att vrida om sin affärsmodell.
-
Itero: ”Förändringen är välkommen – information kan bli bättre”
Publicerat av: RedaktionenPublicerat av: RedaktionenMICROSOFT PARTNERDAY 2014 / Adam Abenius på Itero Business Solutions om Microsofts sätt att vrida om sin affärsmodell.
-
Mogul: ”Gå tillsammans med oss ut till kunderna”
Publicerat av: RedaktionenPublicerat av: RedaktionenMICROSOFT PARTNERDAY 2014 / Philip Nestenborg på Mogul om deras syn på förändringen som Microsoft gör, och på förändringen som hela it-branschen med kunder genomgår.
-
MICROSOFT PARTNERDAY 2014 / Andrea Gunnarsson på IXX IT-partner om förändringen som Microsoft gör.
-
MICROSOFT PARTNERDAY 2014 / Fem kortintervjuer med partner om förändringen som Microsoft gör mot moln och mobilitet, och hur den passar in i sina egna strategier.
-
Microsoft-vd: ”Azure växte med 300 procent senaste kvartalet”
Publicerat av: RedaktionenPublicerat av: Redaktionen700-talet partner har samlats på Münchenbryggeriet för Microsofts årliga partnerevent, Partnerday. Temat är den stora förändringen mot moln och mobilitet i allmänhet – och givetvis vad detta innebär för Microsofts partner i synnerhet.
-
Fujitsu är en av få leverantörer som inte talar om att kanalen blir allt viktigare. De håller fast vid sin kanalstrategi som innebär att de själva tar hand om tjänster, medan kanalen säljer hårdvara. Och deras företagsfokus i Sverige ligger fast.
-
Canalys-vd: ”Partner och distributörer mår bra nu”
Publicerat av: RedaktionenPublicerat av: RedaktionenNär Canalys CEO Steve Brazier öppnade Channels Forum-eventet i Cannes på onsdagsmorgonen målade han en ljus bild. ”Moln kommer inte att döda kanalen!” utropade han och pekade på studier som visar kollektiv tillväxt på tio procent.
-
”Det finns ingen anledning att välja något annat än open source – någonsin”
Publicerat av: RedaktionenPublicerat av: RedaktionenIT-Kanalen träffade systemintegratören Red Hat och partnern R2M för ett samtal om öppen källkod. Det var en snudd på smärtsamt ljus bild som målades upp.
-
När Datanova i Göteborg nyligen fick sitt första ramavtal beskrev vice vd Wahid Raziullah det som en milstolpe i företagets historia. Det är ett stort avtal och förväntningarna är stora. Vi ringde upp honom för att höra hur de bar sig åt för att vinna upphandlingen.